pondělí 17. listopadu 2008

Windows PowerShell™ v1.0: TFM®, 2nd Edition

Jak jsem již psal dříve, stal jsem se majitelem knihy Windows PowerShell TFM. Dostal jsem ji jako cenu za hodnocení PowerScripting Podcastu. Myslím, že spíš než kvalitou hodnocení, to bylo exotičností mého bydliště (myslím tím pro lidi z US) Vybral jsem si papírovou knihu a byl jsem velmi překvapen, když mi po 14 dnech přišel link na stažení PDF verze. Nicméně, jak se říká - darovanému koni na zuby nehleď. Ihned jsem se pustil do čtení. Další překvapení se dostavilo po několika dnech, kdy mi přišla i kniha papírová. Psal jsem zpět, jestli se nejedná o nějaký omyl, ale bylo mi pouze popřáno pěkné čtení. Takže mohu kombinovat čtení obou verzí knihy.

Knihu vydalo nakladatelství SAPIEN Press a nyní je v druhé edici. Existuje již edice třetí, ale ta se zabývá PowerShellem v2 a ještě není dostupná v papírové podobě. Papírová kniha stojí oficiálně 60 dolarů, ale v on-line obchodech ji můžete sehnat o mnoho levněji, např.: SAPIEN Press ($41,99) nebo Amazon ($37,79). Elektronická stojí na stránkách SAPIENu 33,99 dolarů. Která z verzí je lepší? Při rozdílu necelých deseti dolarů sázím já osobně na papírovou podobu. Je potřeba samozřejmě připočítat poštovné. Elektronická verze je zamčená a nejde tisknout. V patě každé stránky je vytištěn text, kde je napsáno, komu kniha náleží. Dost řečí, pojďme se podívat na obsah knihy.

Autoři knihy (Don Jones a Jeffery Hicks, oba PowerShell MVP) jsou v PowerShell komunitě dobře známí. Oba pracují pro SAPIEN jako "scripting gurus". Z předchozí věty je jasné, že jsou oba odborníky na slovo vzatými. Knihu rozdělili do čtyř částí:
  • Interaktivní používání PowerShellu
  • Skriptování v PowerShellu
  • Praktické příklady administrace Windows
  • Pokročilé techniky
První část se zabývá použitím konzole PowerShellu. Autoři ukazují základní techniky práce a nepouští se do žádných extrémnějších příkladů. I tak je tato část nabita množstvím informací a je to možná to nejlepší, co kniha obsahuje. 

Ve druhé části autoři popisují možnosti tvorby skriptů včetně používání např. regulárních výrazů. V závěru jsou popsány tipy pro tvorbu skriptů.

Třetí část je zaměřena na administrátory systému Windows a dává jim do ruky tipy pro práci se systémem. Jedná se například o práci se soubory, registry, službami, WMI nebo Active Directory.

Poslední, čtvrtá, část ukazuje pokročilejší témata a to včetně práce s COM objekty, .NET Frameworkem, XML dokumenty. Ukazuje například i tvorbu vlastních objektů nebo pohledů.

Nechci zde vyjmenovávat postupně všechny kapitoly, obsah je (včetně ukázkových kapitol) dostupný na stránkách knihy. Pro mne osobně byla kniha velice přínosná. Pro začátečníka je dle mého názoru stravitelnější než skvělá Payetova PowerShell in Action. Tu jsem začal číst před několika měsíci a nyní se k ní hodlám vrátit. Z knihy jsem měl pocit, že některé části byly psány s větší pečlivostí (možná rozdílný přístup autorů?). Občas jsem našel překlepy a objevil jsem i několik příkladů, ve kterých byly chyby. Ani to však nijak zásadně nesnížilo celkový dojem z knihy. Knize bych dal známku jedna a s klidným srdcem ji mohu doporučit jako vhodný zdroj pro studium PowerShellu.

Žádné komentáře: